Resa med bebis till New York (9), tre dagar kvar

Har kommit in i en farlig fas. När man planerat så mycket och så länge så går de här sista dagarna av bara farten. Risken finns att man glömmer dubbelkolla saker på packlistorna för att man är så säker på att med den planering man gjort är allt under kontroll. Risken finns till och med att man bläddrar igenom packlistan sista dagen och säger ok, ok, ok utan att ens tänka efter.

Tablettkrossen till hans morgonmedicin kom vi på idag, den måste också med.

Min resväska innehåller blöjor, leksaker, regnskydd, insektsnät och packpåsar till vagnen. Innan jag ens börjat fundera på mina egna grejer.

Han har börjat tycka om bollar. Det är en rolig leksak. Sånt kan vi vuxna också ha roligt med på hotellrummet. En liten boll och en uppblåsbar badboll modell halvstor åker med.

Sista matköpet imorgon för att ha så mycket som möjligt att muta med under en lång flygresa samt inte minst morgontimmarna från när vi åker hemifrån till Arlanda och de två-tre timmar som hinner rinna iväg innan vi provianterat i en amerikansk matvaruaffär i närheten av hotellet. Om det finns någon. Det är alltså inte bara 8,5 tim flygning man ska tänka på utan snarare 12-13 timmars förtäring till barnet.

Vi tar grötpulver i en plastburk till Arlanda. Där kan vi fylla på med varmvatten och bjuda 15-månadersresenären på morgongröt medan vi fikar en andra frukost. Barnmatsburkar kanske vi måste fördela i mindre plastförpackningar till flyget. Man får nämligen ha med sig hur mycket man vill bara varje behållare är max 100 ml. Därutöver barnyoghurtar och barnfruktdesserter som var och en är på 100 g. Och bananer. Och majskrokar och smörgåsrån. Och fruktsmothie. Och jag då? Jag brukar vara väldigt om mig och kring mig med min egen förtäring innan jag ska ut och resa. Nu har jag tänkt så mycket på den lille mannens behov att jag glömt vad jag själv behöver på flyget.

Vi har slagit in tre pekböcker i paket med snöre. När myrorna i brallan blir för enerverande kan han få ett paket att pilla med och inte bara pekboken. Det kanske kan pocka på hans uppmärksamhet tio minuter extra per bok. Det betyder en halvtimme. Läsa boken fem minuter. Tio om den kan läsas en gång till. Då har vi löst ytterligare en halvtimme.

Babblarna nedladdade på iPaden.

När vi väl landar i New York kommer jag notera allt som kan vara viktigt att känna till för den som kommer att landa med en bebis i det stora äpplet vid något senare tillfälle. Det är ju det hela den här bloggserien går ut på.

Nej inget mailsvar från amerikanska ambassaden om den lilles mediciner.

Leave a Reply

