Resa med bebis till New York (4) – reservstyrkan

New York Rangers åkte ut i sjunde avgörande matchen mot Tampa Bay i natt. Det blir alltså inget finalspel i NY i juni. Eller som en av de vuxna döttrarna smsade: “Då kan vi släppa det och börja fokusera på New York”.

Jag har visat viss resfeber. Som är kopplad till just detta med att resa med en 15-månaderspojk. Alla lugnar mig och säger att det ska gå bra. Och det tror jag ju faktiskt också. Men i egoismens namn vill jag inte vara den som står för hela kalaset och ändå orkar uppleva minst beroende på hur centralfiguren hanterar dygnsrytm och stadshetsen. Jo han har ju faktiskt en mor med sig också så vi är två om det. Och döttrarna är så vuxna att vi skulle kunna vara fem om det. Men dels har jag skämt bort lillemannens moder lite med att själv alltid vara så himla lättväckt och svårsövd när han är vaken. Jag vaknar av minsta lilla och kan inte somna om det är ljud från barnkammarhåll. Det är lättare att gå upp och ta hand om än att försöka väcka någon som inte hört. Att hon omedvetet blivit mindre lyhörd om natten är inte hennes fel, det är mitt. Dels kan man inte gärna begära att de vuxna barnen ska ta ansvar för lillpojken, även om jag tror de kommer vara mycket behjälpliga.

Hur som helst, äldsta dottern ringde och sa att de, tjejerna, var helt överens om att kunna ta hand om honom ifall jag och kvinnan i mitt liv vill göra nåt på egen hand. Kanske gå på någon restaurang en kväll där det inte passar sig att ta med småbarn eller så.

Då blir man ju glad. De är för fina. De känner in och de tänker. Det är bara deras pappa som belastar sig själv med för mycket oro i förväg. Och framför allt tycker de så mycket om sin lille halvbror. Det känns som en bonus med resan att han kommer att lära känna dem bättre under 8 dygn än han gjort hittills då de bor på andra håll och ses sporadiskt.

Har laddat ner UBERs app. Inte registrerat mig än eftersom man måste registrera ett kontokort. Jag börjar förstå affärsidén. De har verkligen skapat en lättanvänd produkt. En modern produkt som tilltalar 90-talistgenerationen. Men också möjligen så lättanvänd att de får många körningar som betalas men aldrig utnyttjas?

Har kollat upp att det finns WiFi på Newark Airport. Då kan man ju surfa runt och eventuellt beställa körning via appen efter att vi landat.

Det finns ett interntåg mellan Newarks tre terminaler. Det kan man ta till själva knutpunkten varifrån de “riktiga” tågen och bussarna går.

15-månadersmannen är förkyld igen. Snorar i alla fall väldigt mycket och verkar lite allmänt kinkig. Det bästa med det är att han kanske hinner ha en förkylning och komma ur den innan vi ska åka. Det är 11 dagar kvar.

Hotellet där vi ska bo twittrade ut sitt senaste gästomdöme med femmor i alla kategorier. Förmodligen twittrar de inte ut sina dåliga omdömen, det vore ju ganska klantigt, men som jag skrev härom dagen har de en skyhög gästomdömesrate på resesajterna. Det är den vi valt dem för.

Har förresten insett att alla svenska turister gör sina turistbesök, transporter, biljettköp, köanden till attraktioner väldigt tidigt på morgonen. Så det är nog så att man inte behöver tänka på att komma helt i tidsfas på bara en vecka. Man kanske ska vara ute i gryningen istället. Det är ju trots allt stan som aldrig sover.

Leave a Reply

