Nu ska jag svära i kyrkan

Jag var ingen stjärna i skolan. Men hade inga uppenbara problem heller. Jag var inte klassens präktigaste men å andra sidan inte busigaste heller. Jag var inte den alla ville vara med men ändå en omtyckt kompis för de flesta. Jag var nog kort och gott en medelmåtta som trivdes okej och satsade mer av min energi på de ämnen jag älskade, utan att för den skulle strunta i de ämnen där jag hade det trögare.

Låg- och mellanstadiet gick jag i en skola i närområdet där jag bodde. Jag bytte lärare till mellanstadiet men fortfarande med sammanhållen klass. Jag har aldrig funderat på huruvida mina lärare varit tillräckligt bra eller inte, man hade dem man hade och det fungerade bra.

Högstadieskolan låg en halvmil bort. Hela klassen skulle fortfarande hänga ihop men vi fick busskort och skolskjuts när vi började sjuan. Nya lärare, ny skola, nya skolkompisar som gick sin 7-9 i samma högstadieskola men kom från andra områden.

Vilket lyft.

Nej jag var inte mer – eller mindre – omtyckt, duktig eller skolmotiverad i den nya miljön. Men någonting hände ändå. En förändring som gjorde att jag kände mig vuxnare utan att tappa grundtryggheten i de klasskompisar jag alltid haft omkring mig.

I staden där jag bor har många skolar de senaste 20 åren varit 6 år till klass 9. Av ekonomiska och elevunderlagsskäl kommer emellanåt förslag att slå ihop högstadium för flera skolor gemensamt. Föräldrar går bärsärkagång och tror att det ska rasera deras högstadieungdomars grundtrygghet.

Själv skulle jag säga: Njae… det vete gudarna.

Jag tror barn behöver mer stimulans än de får av att gå till samma skolmiljö med samma lärare omkring sig vareviga dag, vecka efter vecka, år efter år i tio år. Grundtryggheten ligger i klasskompisarna, inte i att klassrummen och skolmatsalen är desamma.

Jag tycker mer synd om barn som måste tillbringa tio av sina 15 första år i samma miljö än de som kan få ett miljöombyte längs vägen. Så länge man inte bryter upp dem från sina kompisar.

Men jag vet, det är som att svära i kyrkan.

Leave a Reply

