Vår snåla generation

När man var liten fanns det alltid de där morbröderna, farbröderna, mostrarna och fastrarna eller herrarna i bekantskapskretsen som stack åt en en liten peng för att handla på butiksbussen eller som bjöd när man var ute och åkte. När man var vuxen men fortfarande ung levde den hierarkin kvar. Och jag skulle säga att jag än idag som vuxen familjefar med väl avlönat arbete är den som blir bjuden om morbror får bestämma.

Mina yngsta döttrar tillbringade några dagar i Prag i början av hockey-VM. Min kompis, 50+, väl avlönat arbete, gott om extravaganser, sprang på mina barn i öltältet. Men inte att han frågade om han fick bjuda på en omgång.

Min äldsta dotter var kvar hemma i Luleå där hon pluggar. En gammal bekant till familjen landade i Luleå för två dagars tjänsteförrättning i chefsjobbet. Hon kontaktar dottern och säger att det vore kul att luncha. Men inte att hon för en sekund tänkte tanken att bjuda studenten på lunchen.

Nej jag säger inte att min gamle kompis eller chefskvinnan på tjänsteresa måste bjuda mina barn om de springer på dem ute i världen. Jag kan till och med förstå att de inte riktigt tänkte tanken. För vi gör ju tydligen inte det nuförtiden. Det är väldigt få människor i 60-70-talistgenerationerna som idag är generösa nog att vara den där trygga farbrorn som vill uppmuntra med en peng. Vi verkar tro att de, eller deras familjer, minsann har det tillräckligt gott ställt själva. Och när vi “lägger ut” för varandra ska det återgäldas krona för krona istället för att med ömsesidig generositet jämna ut sig i längden.

Men jag vill vara en sån. Jag vill vara den gamle trygge släktingen eller familjebekanten som bjuder på en öl eller en lunch om jag springer på syskonbarnen eller mina bekantas barn. Och visa lite kravlös generositet för en spottstyver.

Leave a Reply

