Carpe automobilis

Yngsta dottern pluggar första året av fem. Hon har sommarjobb och extrajobb och tänker köpa bil. Fadern, d v s jag, säger att det rent ekonomiskt är det sämsta hon kan göra. Jag supportar inte hennes förslag. Försöker få henne att inse att hon måste ha en rejäl buffert kvar efter bilköpet för att kunna ta de oväntade servicekostnaderna när de dyker upp. Man kan inte låta bilen stå när den går sönder, då har den snart bara ett skrotvärde.

Men eftersom hon pluggar i Luleå vill hon kunna ta sig enkelt ut till skidspår och backar under det långa mörka vinterhalvåret. Och hon hävdar att hon kommer att ha kvar pengar för oförutsedda utgifter även om hon köper en bil för 35 000:-. Så eftersom det är hennes beslut stöttar jag henne med det lilla jag kan kring bilar och bilköp.

-Du har ju sagt att man ska se till att leva lite medan man pluggar också, säger dottern.

De är för roliga. Använder mina egna argument så som det passar dem.

Ja jag har nog sagt det. Jag tycker det är toppen att de lär sig hushålla med små inkomster, toppen att själva få ta ansvar för sin studieplanering och livssituation. Förhoppningsvis har jag lärt dem redan tidigare i livet att det inte är roligt 24/7 utan att man måste lära sig ha tråkigt också. Men jag kan ha sagt något om att ta tillvara tiden efter de första tolv studieåren i grundskolan och gymnasiet och inte bara späka sig genom ytterligare fem år med näsan i böckerna och inget liv för övrigt. För har man otur kan de nästföljande åren bestå av arbetslöshet. Eller för mycket jobb. Eller en bebis och en ny kostsam och tidskrävande familjesituation. Och minnet av åren mellan 19-24 bestående av böcker, tentor och nudlar utan tillbehör. Under den tid i livet då du egentligen inte ska behöva bli påmind om att fånga dagen.

Så jag har nog sagt att de ska se till att skolåren ger roliga minnen. Även om ”köpa bil” inte var huvudtanken.

Carpe automobilis. Carpe nartare.

PS. Igår gav vi den nya lilla människan stödtecken till sina systrars namn. Symbolbetydelser istället för teckenbokstavering. Den ena blev “panda”, den andra “choklad” och den tredje “kaka”.

Leave a Reply

