Våga vara arg

I bilen härom lördagen lyssnade vi på Knattetimmen i P4 med Carolina Norén och hennes bisittande barnpsykologer Malin Alfvén och Louise Hallin. Tyvärr sista avsnittet för säsongen.

Lyssnarfråga: Hur får man säga till på skarpen åt sina barn när bägaren rinner över?

Svaret blev att vi får bli – och vi ska bli – riktigt förbannade och ta tag i våra barn och höja rösten. Barnen måste lära sig var gränsen går, och när mamma eller pappa plötsligt blir sådär rosenrasande som föräldrar oftast blir när man är livrädd för att något farligt hade kunnat hända så är det en del av tryggheten för barnet.

Barnet behöver lära sig var gränserna går. Barn testar alltid. Om de flyttade gränserna aldrig får några konsekvenser så blir barnet otryggt och vet inte vad som gäller.

”Du ska bli riktigt jäkla förbannad ibland, det är viktigt och det är skönt. Vi människor måste få ut alla våra känslor.” var ungefär det sammanfattande svaret.

Så varför undrar vi ens? Varför frågar någon om det är ok att bli arg?

I den efterföljande diskussionen i bilen tänkte vi att det här kanske kan hänga ihop med den bild av föräldraskapet som de senaste 10 åren förmedlats via bloggar och facebook. Där allt vi ser är tindrande ögon, mina solstrålar och vi har det så mysigt med familjen bla bla bla. Vi säger ibland att Facebook skapar en bild av att alla våra vänner har det så mysigt och perfekt. Kanske gäller det även barnuppfostran? Att vi tror alla andra lyckats så himla bra att deras familjetillvaro bara är harmonisk. Så varför måste misslyckade jag höja rösten åt mina barn?

Jag vet inte. Det finns i alla fall någon slags föräldrapraxis 2014 att bara vara tillåtande och låta barnen ta över. Att låta barnen bli familjens rutiner istället för en del av familjens rutiner. Att vara i centrum istället för tillsammans med.

Strunt samma vad och varför: Våga bli arg på dina barn. Våga sätta tydliga gränser. Jag vet inte hur många gånger jag hört knattetimmens utomordentliga radioröster understryka gränssättningen. Vi gör inte barnen någon tjänst genom att tillåta allt och aldrig ta konflikt. Barn behöver gränssättning. Se var gränsen går för att mamma och pappa faktiskt blir arga på riktigt.

Nej nu ska jag lämna jobbet och åka hem till min gulliga lilla tindrande kille och hans genomgoa mor som säkert tänt grillen och ställt fram ett glas rosé på verandan tills jag kommer hem. Det är så vi har det, eller hur? Det är ju ändå onsdag.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3351

Leave a Reply

