Vart du än går i Italien så går du aldrig fel

#blogg100

Någon på Twitter efterlyste tips på sevärdheter och bra restauranger i Florens. Jag kommenterade med ”Florens är som alla italienska städer, vart man än går man aldrig fel.”

Sen tog det ett tag innan jag insåg hur rätt jag hade. I alla italienska städer kan du gå åt vilket håll du vill och ändå hitta bra mat. Du behöver inte fråga efter välrenommerade krogar, bara hålla upp ögonen så du inte går förbi. Var man än parkerar i en italiensk stad så får man se det man vill se. Det italienska pittoreska, gubbarna på bänken, kullerstensgränderna ihopträngda mellan slitna stenfasader, småbutikerna med ostar och prosciutto i fönstren eller små oansenliga restauranger som saknar både meny och vit duk men som gör fantastisk italiensk mat på italienskt vis. Den enda gången du är riktigt vilse är om du letar efter det franska köket.

Alla italienska stora städer har en stadskärna som känns som en liten stad.

Och vart du än går så går du inte fel.

Min dotter har precis läst arkitekturhistoria och kommenterade häromdagen: ”Jag fattade aldrig varför M (hennes mellanstadiefröken) skulle åka till Italien varenda semester. Man ba, värt liksom, finns inget annat att se? Nu har jag förstått.”

Leave a Reply

