Vart tog kaffet och bullen vägen?

#blogg100

Ja jag skriver under taggen #blogg100 fortfarande. Fast jag inte höll ut. Det blev inte ett inlägg om dagen i hundra dagar. Men om jag fortsätter att nära denna nya företeelse i mitt liv så kan jag gå på 100 nästa år igen. På allvar.

Jag lade ut ett Gevaliakaffepaket på Facebook häromdagen. Någon förstod direkt: Vill du ha oväntat besök?

Ja jag tycker vi blivit så dåliga på att spontanhälsapå varandra. Och vi har gått ifrån fikabjuda till att invitera på middag. Kaffe med bulle en timme på eftermiddagen har ersatts av middag 18-23. Det är inget nytt. Utvecklingen har gått dithän de senaste 20 åren. Möjligen att vi får det hela att kännas en aning mer otvunget spontant på sommaren då vi kan hänga med en öl i handen och småprata bredvid en grill och följdaktligen småspringa lite fram och tillbaks under middagen för att parera grillen och mera av den kalla ölen eller rosén. Och vi sitter kanske vid ett kargt utebord där servetterna blåser bort istället för vid finbordet med strukna duken. Enkelt. Spontankänsla. Men likafullt ska vi bjuda och bli bjudna. Planera och förbereda.

Till viss del beror det säkert på det moderna ständigt upptagna livet. Vissa hinner inte med det sociala. De som hinner med kanske tror att de bara stör om de ringer på dörren till någon som “säkert har fullt upp”. Den onda cirkeln gör att vi tycker det blir lite fjuttigt att förvarna i tre veckor för en fika. Är man ute så långt i förväg så gäller det naturligtvis en middag.

Men tänk så skönt om någon bara ringer på dörren och har haft vägarna förbi. Stör vi? Nej då, ingen fara, vi ska faktiskt iväg om ett par timmar men kom in så sätter jag på kaffe. Alltid finns det någon påse bullar eller glass i frysen. Kanske – eller rättare sagt högst troligt – är det en aning stökigt och i värsta fall obäddat men kaffekopparna är rena och det går snabbt att röja undan för några sittplatser vid köksbordet. Eller på den blåsiga verandan gudbevars.

Här är på sin plats att inflika en liten hemlis: Sch, håll det för dig själv, men jag tror faktiskt det är lite småstökigt och obäddat hos ALLA dina vänner utom just den gången du är där på middag inbjuden tre veckor i förväg.

Tänk om vi varit tvungna att bjuda. Titta över nästa lördag! Vips är matplaneringen och köplistan igång. Vad ska göras när så att tajmingen blir rätt mellan de olika rätterna? Ska vi ta och städa kvällen innan då så kan vi bara ägna oss åt maten på lördag?

Voilá. Två dagar. Minst! Som blir… ja vi ska väl inte säga förstörda, men minst sagt påverkade av planeringen.

Nej, ta och skaka om i det överkontrollerade överplanerade 2014 och ge dina bästa vänner ett oväntat besök.

Skulle vi uppbokade egentidsfattiga nutidsfamiljer börja tids- och kostnadsberäkna den totala förberedelsen, genomförandet och efterarbetet av en planerad middagsbjudning så skulle värdet av ett spontanbesök skjuta i höjden. Både att få och att göra.

Jag frågar mig fortfarande:

Vart tog kaffet och bullen vägen?!?!

Oj, nu blev jag kaffesugen!

PS. Nu när grillsäsongen når sin peak så gör faktisk pajsäsongen detsamma. Färska bär och frukter tämligen lättillgängliga var vi än bor. Gör en paj med vaniljsås och vips har du värsta go-fikan när du själv får oväntat besök. Eller ta med den när du våldgästar. Oslagbart.

http://www.smulpajer.se/recept/

Leave a Reply

