En napp av guld och en egen ängel

#blogg100

Jag har insett med åren varför jag inte orkar se sorgliga dokumentärer och eländiga levnadsöden på tv. Det är för att jag inte orkar ta in dem. Jag vill ha dem på distans så länge det går. Men när man väl tagit in…

Jag har svårt att släppa tanken på den familj som frontalkrockade med en hästtransport på E18 mellan Västerås och Sagån i lördags kväll. En sexårig pojke och en elvaårig flicka har förlorat sina föräldrar. Sexåringen kan i värsta fall förlora sin storasyster vars läge också är kritiskt.

Ett föräldralöst syskonpar ska komma att tömma sina rum och flytta sina saker till ett nytt hus, begrava sina föräldrar, få någon ny förälder att engagera sig i deras skolgång, fritidsaktiviteter och kärleksbekymmer. Bygga upp förtroende tillräckligt för att kunna gråta med, skratta med och anförtro sig åt någon vuxen. Och överhuvudtaget kunna åka bil mellan Västerås och Enköping någon mer gång i sitt liv utan att få panikångest.

Jag känner dem inte. Men de behöver en napp av guld och varsin ängel som följer dem i sina fortsatta liv.

Och vi andra får f-nimig börja iakta mer försiktighet i trafiken! Vi är så nära döden varje gång vi kör bil. Tänk bara tanken att du sitter i en bil, blir osams, skäller på någon av dina nära och kära. Och det är det sista du gör.

 

Att EU-valet gick som det gick tycker jag till viss del är fullständigt logiskt. När vi röstar på regeringspartier i Sverige tänker vi in barnomsorg, arbetslöshet, infrastruktur, privatisering, pensioner, lönepolitik, inflationspolitik etc etc. Men när vi röstar i EU-valet vill vi skicka någon till Bryssel som kan driva de frågor där vi tycker Sverige har något att bidra med. Där vi tycker Sverige kommit längre. Som i jämställdhetsfrågor och miljöfrågor. Eller kandidater som vi tror kan driva Sveriges sak oavsett partifärg. Jag röstar själv mindre partilojalt i EU-valet än i riksdagsvalet.

50% valdeltagande var tydligen rekordbra. Jag tycker det otroligt dåligt! Den logiska slutsatsen politiker och valanalytiker drar är att främlingsfientliga partier skulle få mindre röster i procent med ett större valdeltagande. Fast egentligen… det kan vi ju aldrig veta. Det kanske är lika bra att leva i den tron. Men det är bara när alla röstar som vi vet vad alla tycker.

 

Avslutar dagens betraktelse med att Twitter precis upprördes över att det är kraftig mansdominans i TV4’s Sommarkrysset. Jag kommer alltså kunna skylla på att jag bojkottar det av feministiska skäl. 

Leave a Reply

