Jag och min ekoologik

#blogg100

Har du någon gång tillbringat en stund i ett varmt fuktigt växthus där tomaterna börjat mogna? Och ätit en varm nyplockad lagom mogen tomat i detsamma? Då vet du hur en tomat ska smaka. Hur den ska dofta. Doften har jag med mig från min uppväxts somrar i Österbottniska Närpes. Eller tomatriket som det ibland kallas.

Jag kom att tänka på det när jag handlade grönsaker på ICA Maxi. Grönsaker som precis som vanligt inte smakar så himla mycket.

Jag gjorde en ekologisk drive dagen efter, letade upp några ekologiska päron och kravodlade tomater i Saluhallen i hemstaden. Bra jobbat. Inte för att tomaterna smakade sådär riktigt som de ska ändå. Men det var ett nybörjarförsök i den ekologiska världen.

Jag vet inte på vilket ben jag ska stå. Kravodlat för miljöns skull? Närodlat för miljöns skull? Obesprutat för min egen skull? Närproducerat frigående kött och ägg för djurens skull? Det är för lätt att välja efter pris. Att köpa en tomat som inte smakar nåt för 20:-/kg istället för en annan som inte heller smakar nåt för det dubbla.

Jag har inte tillräcklig motivation för att köpa ekologiska tomater som ändå transporterats från Spanien. Det är idiotiskt att vi transporterar grönsaker – eller vilka livsmedel som helst – runt halva jorden istället för att äta dem då det är säsong i vår egen närmiljö. Jag tror jag har ett ekologiskt tänkande. Men inte tillräckligt fokus.

Men så såg jag en undersökning som Naturskyddsföreningen gjort. Och plötsligt kom en till faktor in i min ofokuserade ologiska ekologik.

http://www.naturskyddsforeningen.se/5frukter

Cancerogena ämnen i frukter som jag trott var skyddade mot besprutning av sitt eget skal. Vill man äta sånt?

Jakten fortsätter. På motivation som är större än prisskillnader och anskaffningstid. På bra argument och tillgängligt utbud i närmiljö. På frukter, grönsaker och bär som är som godast då de växer naturligt i vårt klimat och inte behöver besprutas med rent farliga ämnen för att överhuvud taget se aptitliga ut då de nått våra butiker.

Samtidigt som jag fortsätter blunda för innehållet i lördagsgodiset, chipsen och den dåliga snabbmaten på dyra lunchställen.

Ekoologisk sa Bull.

Leave a Reply

