Försäkringskassan, jag är nöjd

#blogg100

Jag är inte överdrivet teknisk. Blev lite ställd när jag skulle in på Försäkringskassans hemsida och göra mina ärenden själv medelst elegitimation. Jag som föredrar att prata med människor.

Tiden var för några månader sedan. På sjukhuset efter den lille nya människans ankomst. Då vi blev kvar för en massa extra kontroller. Skulle få intyg för VAB och inte behöva slösa pappadagar så länge vi var inskrivna.

Jo det var typ 500 före mig i telefonkön. Men man kunde be dem ringa tillbaks istället. Fick ett förslag på tid. Ganska exakt den föreslagna tiden ringde sedan en handläggare upp och jag förklarade mitt ärende. Och jag blev verkligen trevligt och professionellt bemött och fick såväl svar på alla frågor som tips på hur jag skulle förfara vidare.

Så jag ringde sen igen när det var dags att börja plocka ut mina pappadagar.

Jag är säkert en sån där som Försäkringskassans styrelse inte vill veta av. En sån som belastar dem med samtal istället för att göra mina ärenden själv. Men jag är kanske en sån som Försäkringskassans handläggare ändå uppskattar. Någon som inte ringer och skäller eller klagar utan bara sätter värde på deras trevliga och sakkunniga hjälp.

Människor i min närhet har besökt Försäkringskassans kontor här i stan. Och blivit väl mottagna direkt i dörren och lotsade vidare för att få snabbast och bästa hjälp med sitt ärende. Bara trevliga handläggare och effektiv hjälp oavsett ärende.

Det jag försöker säga är att jag är nöjd med Försäkringskassan. Och att det gäller att hålla isär människor av kött och blod och organisation. Att hålla isär krångliga regler och hjälpsamma handläggare.

Men vi är ju så himla bra på att låta vår frustration p g a sjukdomsproblem, snåriga regler och kanske svårsmälta besked gå ut över andra människor. Människor som vill göra sitt bästa och som är slavar under system och organisation men ändå försöker bemöta oss på ett bra sätt. Jag hörde av en kollega vars mot jobbar i Försäkringskassans växel att det är dagliga förolämpningar, elakheter och hot. Fruktansvärt. Så har f ö även de flesta anställda inom SJ det dag efter dag. Vi får ta och skärpa oss nu människor.

Sen kan man ju i all välmening fundera på om inte vissa regler finns till för regelns egen skull och om inte livet skulle bli lättare för alla inblandade med en viss översyn. Men det är ju liksom inte handläggarens fel.

Hur som helst. Den som har möjlighet borde se ”Den flygande handläggaren” som med en någorlunda dokumentär grund skildrar Försäkringskassans omställning mellan 2005 och 2008. Såvitt jag vet har den satts upp i både Västerås och Jönköping. Jag tror tyvärr att den precis slutat gå på Västmanlands Teater men med lite tur kan den sättas upp igen någon annanstans igen.

http://vastmanlandsteater.se/forestallningar/tidigare-forestallningar/den-flygande-handlaggaren/

Btw, idag ringde en handläggare hem och förklarade varför vi inte kan få vårdbidrag just nu. Men hon motiverade det på ett vettigt sätt och lovade försöka vara vår handläggare framöver i det som rör den lilla människans Downs Syndrom.

Jag är nöjd.

Leave a Reply

