Tredje guldnappen går till….

#blogg100

 Johanna Linder är programledare på P4 Karlavagnen en gång i veckan. En snäll och ofarlig röst i natten. På twitter är hon engagerad och engagerande, pådrivande, politisk och i sanning en aning frustrerad. Så vitt jag förstår har Johanna en bakgrund som betydligt mer exponerad i radio och är troligen en betydligt mer känd profil i sina hemtrakter kring Jönköping än från min avlägsna utpost i Västerås.

Jag tror att vi skulle ha lite olika syn på politiken jag och Johanna Linder. Kanske även på feminismen. Ärligt talat skulle jag nästan vara lite rädd för att träffa henne in real life. Jag kanske inte skulle kunna hantera situationen då vi plötsligt stod oense om något. Förmodligen skulle jag pulveriseras. Eller… kanske helt enkelt ha en trevlig konstruktiv dialog över en kopp kaffe i syfte att skapa en bättre värld.

Stunden är i alla fall kommen då jag vill dela ut min tredje virtuella guldnapp till någon som strider för det samhälle som jag vill lämna över till mina barn.

 Johanna Linder tycker, tänker och reagerar. Men det viktigaste av allt är att hon AGERAR. Att hon utan att bli militant och oresonabel tar strid för viktiga värden. Att frustrationen inte bara blir till twitter utan till handling. Att hon inte underblåser näthat utan fokuserar på problem mer än på personer. Och att hon brinner för det där som känns så orättvist och som är så märkligt att inte alla andra kan se lika klart som hon själv.

 Det finns många Johannor där ute. Var och en viktig på sitt sätt. Men när jag utgår från vad jag ser i min egen omgivning går guldnappbloggens tredje guldnapp välförtjänt till @johanna_linder

 

De tidigare guldnapparna har tilldelats Västerås BB och Avdelning 69 (2014-03-15) och Tjejskidteamet SkiProAm (2014-03-04)

 

(Som far till tre vuxna tjejer brinner jag för att de ska möta en rättvis jämlik framtid. Som far till en liten sprillans ny bebis oroas jag generellt över hur den värld han ska möta kommer att se ut. GULDNAPPEN delar jag ut som ett erkännande till den eller de som gör att jag kan känna mig något lugnare. Eller någon som verkligen behöver den.)

Leave a Reply

