Grattis Northland

#blogg100

Northland Basket damer tog SM-guld idag. Jag är ingen basketmänniska men det var kul. Jag var riktigt pirrig för deras skull. De är det damlag inräknat alla lagsporter som haft mest publik på sina hemmamatcher i år. Bara två herrlag i basketligan har ett högre publiksnitt. Grattis Northland! I år var det inte ett hockeylag i SHL som satte Luleå på kartan.

Två av döttrarna bor i Luleå. Pluggar där. Ca 90 mil ifrån mig. En av dem var hem för nån vecka sen. Den andra kommer hem i påsk. Det blir inte så ofta man ses alla samtidigt. Men det är inte så farligt när man vänjer sig. Man får lära sig att vara trygg i att man har varann fast man inte ses eller hörs varenda dag.

Jag försöker åka och hälsa på tjejerna i Luleå minst en gång per termin. Jag gillar Luleå. Och Norrland. Norrland på riktigt, alltså det Norrland som sträcker sig långt bortom vad de som bara sett skidbackarna i Lindvallen kallar Norrland.

En dotter bor kvar i samma stad som jag. Jag ser henne inte så mycket oftare. Men på måndag ska jag lära henne byta däck på bilen. Det behövs inte mycket för att göra en vanlig måndag till en bra måndag.

Leave a Reply

