The benefits of integration – fånga tillfället!

#blogg100

Jag har en jobbarkompis som flydde från Irak på 80-talet. Han har berättat om hur och varför. Och han har äntligen, så sent som förra året, vågat åka tillbaks till en någorlunda säker del av landet för att hälsa på kvarvarande släktingar.

Jag gick en italienskakurs några år. Det betyder inte bara att man lär sig språket utan också mycket om kulturen och får kontakt med första- eller andragenerationens italienska invandrare.

Mina föräldrar kom hit från Finland på 60-talet.

Min f d fru bodde i Teheran två år kring revolutionen och Irakkrigets utbrott.

Jag hälsade på Romerna som hade en vandringsutställning i en vagn för att höra deras syn på integrationen igår och idag.

Jag twittrar en del med de amerikanska spelare som periodvis förgyller hockeylaget jag håller på.

Jag kan inte påstå att jag är särskilt duktig på att leta upp möjligheter att berika mig själv med intryck från människor som kommer från en annan kultur. Men jag tar gärna tillfället när det ges. Och jag är övertygad om att det billigaste sättet för Sverige att ta hand om flyktingar är att integrera dem snabbt. Sverige kommer att behöva arbetskraft. Att se till att nya människor kan fungera i vårt samhälle och så snart som möjligt bidra med skatteintäkter är billigare än att göra det motsatta. Och det gynnar varenda inblandad människa.

Du och jag kan underlätta integrationen och samtidigt berika oss själva. Det är intressant att förstå mer. Att lära sig och att lära tillbaks. Vår egen värld växer med förståelsen. Ta tillfället när det ges.

Hörde så sent som idag på lokalradion att Fagersta jobbar föredömligt med att få ut nyanlända invandrare i någon form av sysselsättning. Topp!

En annan dag ska jag skriva om outnyttjade resurser och onödiga skattepengar som går till personer med funktionsnedsättningar som både kan och vill göra ett riktigt arbete men som behöver stöd på vägen dit.

Leave a Reply

