Hassan 40 år

#blogg100

Hassan säljer blommor på torget i Västerås. När jag gick in under tältdukstaket på väg hem från jobbet för att köpa några knippen tulpaner hörde jag honom glatt ropa till en tidigare kund:

“Ta en gerbera! Hassan fyller 40 idag så alla söta tjejer får en gratis gerbera.”

När jag betalade mina tulpaner hade jag hört honom lansera sina födelsedagsgerberor till ett antal passerade kunder och tagit emot spontana gratulationer och frågor om hur födelsedagen skulle firas.

“Det blir fest!” sa Hassan. Mössan neddragen djupt i pannan. Glada stora ögon därunder som fångar in alla som närmar sig. Hassan 40 år idag. 

Jag var på väg ut när han ropade till mig:

“Ta en gerbera!”

“Var det inte bara till söta tjejer?” sa jag.

“Haha, man måste få skämta lite. Alla får gratis gerbera när Hassan fyller år.”

Jag kom hem med 30 tulpaner och en orange gerbera. Övertygad om att alla som passerat blomsterhandlaren på torget i Västerås idag blivit betydligt gladare. Inte för att vi fick en gratis gerbera. Utan för att Hassan som fyllde 40 var så lycklig och lät oss alla dela hans lycka.

Har den äran Hassan! 

Leave a Reply

