Jag gillar Max

Mina döttrar har jobbat – och jobbar – på Max Hamburgare. Som extrajobb efter skolan eller på helger, eller som heltidsjobb efter gymnasiet. De har haft kassa scheman ibland. Men inte lika kassa som på vissa vårdavdelningar. Lönen är inte som för en högskoleutbildad ingenjör, men lönen är avtalsenlig och helt ok för någon som är ung, utan tidigare erfarenhet och inte har jättelång utbildning. OB-tillägg och övertidsersättning fungerar. Lönen kommer när det ska och är alltid rätt. Företaget bjuder sina medarbetare på både kompetensutveckling och gemensamma get-together-aktiviteter mer än på det stora välrenommerade företag där jag själv jobbar. Vissa som jobbar där är bara 16 år. Och har redan fått chansen. Andra är 35 och har utvecklats vidare och trivs fortfarande bra med det de gör. Ung eller gammal får du lära dig företagets strikta policies när det gäller kvalitet, hygien, service etc. Som 18-åring får du börja jobba kvällsskift. “Stackare” kanske någon säger. Men den som fyller 18 och får jobba stängning för första gången är överlycklig. Du får ta ansvar. Du får lära dig ledarskap.

Att följa mina döttrar då de själva tagit sina första steg ut i arbetslivet har gett mig tillräcklig insikt för att säga att JAG GILLAR MAX.

Och jag undrar, med anledning av den politiska debatten: Vad är problemet?

Leave a Reply

