Frågan är, vad var budskapet?

#blogg100
 
Kända människor – företrädesvis artister – som tar avstånd från den kriminalitet eller det droganvändande som deras sargade uppväxt drivit dem in i. Som säger fan grabbar o tjejer gör inte som jag, alkohol och droger är bara skit, det dödar dig. Kriminalitet är inte lösningen på nåt. Jag har varit där och jag trodde det var en lek men hör upp grabbar o tjejer det är ingen lek, det är ditt liv och du förstör det.
 
Ledsen men jag tror inte på det.
 
Eller jo jag tror på dem, jag tror på det de säger och det de menar men jag tror inte på signalen.
 
Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör. Unga människor i trasiga familjer i förorter med hög kriminalitet och utanförskap gör inte vad du säger, de hör inte ens vad du säger, de följer i dina spår.
 
De ser att någon förverkligar myten. De ser ett varumärke som blir starkare av att ha varit där men rest sig och tagit sig igenom det och står framför dem som en idol för deras generation. De ser att en av oss har gått hela vägen trots alkohol, droger och skit men va fan det är ju så det ser ut för oss, han har varit där men det dödade honom inte, det kommer inte döda mig heller.
 
Tänk tanken att den där förebilden, artisten som kommit från sargade förhållanden i samma förort som du, hade gjort det utan alkohol och droger och genom att sköta skolan. Vilken skillnad. Vad skulle det ge för signaler? 
 
Kändisar och förebilder behöver inte heller ha kommit från den mytomspunna trasiga uppväxten i kriminalitet utan kanske bara vittna om att några år i innekretsarna kring Stureplan höll på att sluta illa. Vi stod på topp, vi drack för mycket, vi gick över till tyngre droger och blev förblindade och höll på att ta livet av oss. Gör inte det. Gör inte som jag. Men likförbaskat står jag här och visar upp succén. Stackars mig. Hur många nya unga artister tar inte omedvetet till sig budskapet att en sväng i drugsträsket hör till?
 
Så nej, jag tror inte på budskapet.
 
Jag tror inte insikten att alkohol och droger verkligen kan döda växer av att jag som lyckats försöker övertyga. Göra avbön i samma andetag som jag förstärker myten om mig själv.
 
Jag nedvärderar inte avsikten och den goda viljan. Men jag tror inte på att få andra att göra färre misstag än dem jag gör PR av.
 
Jag tror på att leva som man lär. Och på förebilder som är starka nog att stå emot och att stå för sig själv.
Leave a Reply

