Attributionsteori

#blogg100

Nej jag är ingen psykolog. Men attributionsteori är himla intressant. Någon har redan bloggat väldigt bra om detta 2010: http://minamoderatakarameller.blogspot.se/2007/08/inlrd-hjlplshet.html

Själv tänker jag att alla människor borde göra sig själva medvetna om attributionen vi gör oss skyldiga till i vardagslivet. När vi tolkar andras beteende som idiotiskt men alltid har en förklaring till varför vi själv råkade klanta till det.

Jag säger bara: I TRAFIKEN. Snacka om att vi är ofelbara själva men alltid har någon bra förklaring till varför det blev fel. Men alla andra är IDIOTER som inte kan bete sig.

Jag har blivit bättre med åren på att försöka se saker ur andras synvinkel och vara förstående istället för att irritera mig. Jag mår bättre då. När någon har en åsikt som jag inte förstår eller står bakom så försöker jag ändå se det ur den personens synvinkel. Vad har han eller hon för referenser, för erfarenheter? Jag kan ju inte bli sur för att någon tycker konstiga saker om det ser logiskt ut i dennes perspektiv. När jag hamnar i situationer där jag mycket väl skulle kunna undsläppa mig ett “jävla idiot” rycker jag istället på axlarna, ger ifrån mig ett leende som visar att hoppsan det här blev ju tokigt men inget jorden går under av.

Och det är så mycket skönare att slippa dra på sig ilska för bagateller i tid och otid.

Så glöm aldrig när du betraktar en medmänniska som idiot att du kanske fallit in i felaktig attribution.

PS. Vissa människor kallar sig ofta “arga…” “the … bitch” “surstina” eller “grundförbannad”. Jamen ha ett så himla roligt liv då om det är din livsinställning. Fundera ibland på vad som är orsak och verkan när du tycker hela världen är en enda stor bitch. Vad är du? Troligen attribuerar du hej vilt.

Leave a Reply

