Första GULDNAPPEN går till…

När jag var ung fick kvinnor inte delta i Vasaloppet. Så sent som 1997 var första gången som en kvinna fick starta i långa klassen över 90 km. I många år togs ändå inte damerna i Vasaloppet riktigt på allvar. De manliga åkarna klungades runt snabbaste dam mest för att vara säkra på att slå henne. Och jag skulle inte vara helt förvånad om hon fick tekniktips av grabbarna på vägen. Som tv-tittare fick vi se dem passera under kommentatorernas inandning.

 
Nu skriver vi 2014 och långloppsskidåkningen har fått världens första professionella team som satsar på enbart tjejer. Team SkiProAm.
 
Team SkiProAm har samlat amatörer och proffs för att satsa på världens tuffaste världscupserie för långsloppsåkare, Swix Ski Classics.
 
Jag tycker detta är en härlig slags feminism. Man håller fanan högt, inte genom att backa som kvinnor och göra sig till könlösa kjolvägrare utan genom att utmana gränser. Visa att man kan. 
 
I Vasaloppet 2014 placerade sig Team SkiProAms Britta Norgren Johansson på andra plats och Annika Löfström på tredje.
 
Min första GULDNAPP går till Team SkiProAm för en unik svensk/norsk professionell satsning på långloppsåkning för tjejer. I rosafärgade dräkter!
 
twitter: @skiproam
 
 
 
(Som far till tre vuxna tjejer brinner jag för att de ska möta en rättvis jämlik framtid. Som far till en liten sprillans ny bebis oroas jag generellt över hur den värld han ska möta kommer att se ut. GULDNAPPEN delar jag ut som ett erkännande till den eller de som gör att jag kan känna mig något lugnare. Eller någon som verkligen behöver den.)
Leave a Reply

