@kenttheband

En dag ska jag skriva om varför den nya lilla människan ännu på 18e dagen inte fått komma hem från sjukhuset ännu. 

Imorgon, eller kanske i övermorgon, ska jag dela ut min första guldnapp. 

Men allt får stå tillbaks idag för Kent. 

Jag har som alla andra hört Kent-låtar loopas i svensk radio i säkert 20 år vid det här laget. Jag har koncentrerat mig på vad han sjunger karln eftersom det ibland varit svårt att uppfatta. Jocke Berg alltså. Jag har gillat visst och inte tagit till mig annat. Jag har trott att de haft hybris när de fyllt Stockholms Stadion med en vitklädd publik. Kort sagt, de har gått mig en aning förbi.

Tills jag härom året började lyssna tillbaks på äldre skivor. Analysera texter mer än sound. Och framför allt tills jag för första gången såg dem live på Trädgårdsföreningen i Göteborg en härlig sommarkväll 2012. Den kvällen tog jag inte bara till mig musiken utan liksom Kent och det som de står för. Kent är mer än musik. Framför allt för deras hängivna fans. Och det där kan man inte förstå förrän man sett dem live. Ja jag är en medelålders gubbe och jag blev ett hängivet fan efter typ tre låtar.

Jag ska inte fördjupa mig mer just nu i vad som gjorde att Göteborgskonserten fångade mig för alltid. Men den dagen bestämde jag mig för att tvinga mina nu vuxna barn att följa med mig nästa gång vi hade möjlighet att se Kent live.

En av döttrarna fanns i stan när Kent som tredje akt invigningsspelade i Tele2 Arena. Först såg vi Robyn fånga de tjugo närmaste metrarna av stadiongolvet framför scenen. Sen såg vi älskade Winnerbäck som smärtsamt tydligt inte räckte till. Inte hade självförtroendet att fylla arenan vilket han ledigt kunnat göra om han trott på sig själv. Vi var redan en aning besvikna innan Kent gick på. Vi trodde ingen skulle kunna göra denna stora arena rättvisa. Men efter bara några takter i öppningslåten såg jag på min dotter. Våra blickar möttes och vi nickade: Det var det här allt handlade om. Det var så här självklart man lade beslag på varenda själ i en inomhusfotbollsarena. Det var det här som var skälet till att jag tvingat henne med. Och att mitt mission fortfarande gäller de övriga två döttrarna. Ingen ska avspisa Kent förrän man sett dem live.

På twitter följer man Kent som @kenttheband

Idag meddelade @kenttheband att en ny singel släpps den 12 mars och ett album den 30 april. Man lät sina fans få veta först. Det är så de gör det. Precis som fansen kunnat följa deras arbete med nya skivan via twitter hela vintern.

Men skit samma, det som är poängen är att om Kent släpper en ny singel i mars och ett album i april så känns det inte helt otroligt att det blir liveturné igen i sommar.

Då vet jag två personer i mitt liv som sitter löst. De kommer inte komma undan. Och när de väl upplevt det så kommer de inte längre kunna värja sig. För Kent.

Så till alla som ännu inte tagit steget från radiolåtarna till live-Kent: Sätt upp det på er bucket list. Jag sätter upp det på vissa närståendes bucket lists.

Dag 2 i #blogg100 blev jag klar med fem minuters marginal.

Leave a Reply

